پروسه عملکرد ریمپ ایسیو خودرو

pic-blog

پروسه عملکرد ریمپ ایسیو خودرو

 در این مقاله میخواهیم در رابطه با پروسه عملکرد ریمپ ایسیو خودرو توضیح دهیم و شما رو با آن آشنا کنیم پس این مطلب رو از دست ندین. وسایله نقلیه (خودروها، ون ها و …) مدرن امروزی دارای یک سیستم مدیریت الکترونیکی هستند که سیستم سوخت رسانی را کنترل می کند. این سیستم توسط ‏‏مغز موتور-‏ECU‏ (واحد کنترل موتور) نظارت و اجرا می شود. هنگامی که پای خود را روی پدال گاز فشار می دهید، ایسیو‏ تصمیم می گیرد که چه ‏‏مقدار سوخت و هوا را ترکیب کند، و به داخل سیلندر برای احتراق روانه کند. موتورهای دیزلی و بنزین در این مورد اندکی متفاوت عمل می ‏‏کنند. ‏ECU‏ همچنین توربو را کنترل می کند

فرایند 

فرآیند ریمپینگ ‏‎ (Remapping)‎‏تنظیم و کالیبره کردن مجدد پیشرانه (Engine tuning) از طریق برنامه نویسی نرم افزار یا فریمور ایسیو خودرو در سطحی پیشرفته ‎توام با ارتقا عملکرد موتور ‏‎(Performance tuning)‎‏ است. ایسیو ‏‎(ECU)‎‏ برنامه هایی دائمی را درون خود ذخیره دارد که نقشه یا جدول ‏‎(Maps)‎‏ نامیده می شود که به ‏انژکتورها می ‏گوید چه مقدار سوخت برای موتور ‏‎(Engine)‎‏ خودرو فراهم سازد ،در موتورهای بنزینی به شمع ها می گوید در چه زمانی جرقه بزنند و کنترل موارد ‏‏دیگری مانند کد های خطا و ورودی ها و خروجی های سنسور و تقریبا هر جنبه ای که در اجرای موتور دخیل است را برعهده دارند. ‏

حال تصور بفرمایید یک خودرو خاص برای کارکرد صحیح نیازمند بنزین با اکتان مناسب (برای اکثر خودروهای امروزی اکتان 95) و شرایط فیزیکی خاص (فشار هوا،دمای هوا، ارتفاع از سطح دریا) است.به طور کل ریمپ فواید زیادی دارد که در ادامه به برخی از آنها میپردازیم.

عملکرد بهتر با ریمپ

به طور مثال خودرو چری آریزو توربو برای کارکرد صحیح نیاز به بنزین با اکتان مناسب و ارتفاع از سطح دریا پایین دارد در غیر اینصورت دچار افت توان شدید و بروز پینگ موتور یا همان صدای ناک می شود بنابراین با ریمپ نرم افزاری می توان با تعریف مجدد اکتان و شیوه مدیریت Spark Advance مجموعه جرقه زنی و مجموعه injection یا پاشش سوخت به رفع مشکلات فوق پرداخت تا هم توان از دست رفته خودرو باز گردد هم مجموعه پیشرانه به خصوص در ناحیه رینگ و پیستون به علت ناک موتور دچار ایراد نشود.

در پروسه عملکرد ریمپ ایسیو خودرو می‌توان موارد دیگری نظیر: رفع محدودیت سرعت خودرو که از سوی کمپانی سازنده اعمال شده است، حذف سنسور اکسیژن دوم و تغییر پارامتر جداول گشتاور پیشرانه را به انجام رساند.

 
در پایان توصیه می شود جهت انجام هرگونه عملیات ریمپ به مراکز مجاز و دارای پروانه کسب معتبر با سابقه کاری بالا مراجعه کنید تا متحمل زیان‌های احتمالی ناشی از ریمپ ناصحیح ECU نشوید.
 
خوشبختانه این شاخه از تیونینگ طی سال های اخیر در کشورمان پیشرفت چشمگیری داشته است و هم اکنون مراکز تخصصی ریمپ خودرو در سرتاسر کشور فعالیت می کنند که خدمات خود را شامل گارانتی ویژه مشکلات الکترونیک به مشتریان ارائه می دهند.