کاتاف خودرو و ارتباط آن با ریمپ

pic-blog

کاتاف خودرو و ارتباط آن با ریمپ

در این مقاله از کاردان تیونیگ به بررسی کاتاف خودرو و ارتباط آن با ریمپ می پردازم. کات آف (cutoff) در واقع زمانی است که سوپاپ ورودی موتور بسته می‌شود و برای چند لحظه ورود هوا یا سوخت به داخل پیستون قطع می‌شوددر واقع به محدودیت دور موتور “کاتاف” گفته می شود .تمام مدل های ریمپ  ECU  یک محدوده مجاز برای افزایش دور موتور دارند و ریمپ   ECU اجازه افزایش دور موتور بیشتر را به راننده نمیدهد.

بعد از تعریف کات آف خودرو حال به سراغ ارتباط آن با ریمپ می رسیم .امروزه کات آف مخصوص پیشرانه‌های انژکتوری است که از طریق ریمپ ECU یا همان مغز خودرو مدیریت می‌شوند.زمانی که یک موتور کات آف می‌کند به سیستم خنک‌کننده آن بستگی دارد؛ زیرا در صورتی که موتور در زمان کات آف به اندازه مناسب خنک نشود، در دور موتور بالاتر منفجر خواهد شد.

مهندسان صنعتی در خودروهای مسابقه‌ای  مدرن سعی کرده‌اند که بازه زمانی کات آف را به حداقل برسانند تا راننده بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن به دور موتور بالا برسد. در واقع در زمان کات آف، فقط سوپاپ‌های خروجی باز است و همین موضوع باعث می‌شود میزان گاز خارج شده از اگزوز خودرو، به حداکثر برسد. خارج کردن ناگهانی گاز‌ها باعث بوجود آمدن صدایی می‌شود که در صنعت تیونینگ اتومبیل به صدای کات آف معروف است. البته کات آف کردن هیچ‌گاه بی ضرر نیست و به موتور اتومبیل شما فشار زیادی وارد می‌کند؛ از همین رو کات آف کردن بی‌مورد و بی‌دلیل هیچگاه پیشنهاد نمی‌شود

انواع ریمپ در کاتاف

1-کاتاف نرم(استاندارد)
2-کاتاف سخت(رگباری)

 

در کاتاف نرم این روش زمانی که شما دقیقاً به مقدار دور موتور مورد نظر می‌رسد به صورت ناگهانی پاشش تمام انژکتورها (هم بنزین و هم دیزل) قطع می‌شود و در پی آن نیز جرقه شمع‌ها متوقف می‌شود (فقط در خودروهای بنزینی).با این روش به صورت ناگهانی دور موتور افت می‌کند و ممکن است حتی تا RPM 500 نیز برگشت داشته باشد که بسته به نوع ریمپ ایسیو این مقدار متفاوت است.

.در کاتاف سخت  ریمپ ایسیو شما همانند یه گاورنر، مقدار سوخت و زمان‌بندی جرقه را طوری تغییر می‌دهد که دور موتور شما به صورت کاملاً نزدیک به محدوده کات اف در نظر گرفته شده می‌تواند کار کند و با مدیریت آن ها اجازه بالاتر رفتن دور موتور را نخواهد داد.همان طور که می‌دانید دور موتور دارای یک بخش قرمز است که با افزایش دور موتور به آن قسمت، موتور در بدترین حالت قرار می‌گیرد اما اکنون در سیستم‌های انژکتوری راهکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که از طریق آن راننده به هیچ وجه نمی‌تواند به دور موتور قرمز برسد.در این حالت زمانی که دور موتور به محیط قرمز رنگ می‌رسد سریعا کامپیوتر خودرو (ECU)ریمپ  دستوربه قطع سوخت رسانی و جرقه می‌کند که در این صورت دور موتور به میزان کمی کاهش می‌یابد ودوباره با کاهش دور موتور سوخت رسانی آغاز شده و دور موتور به بخش قرمز می‌رسد وامروزه بسیاری از جوانان خواهان اعمال کاتاف رگباری یا  HARD CUTOFF بر ریمپ روی خودرو های خود هستند ، در این مقاله هم به بررسی کاتاف خودرو و ارتباط آن با ریمپ پرداختیم که امیدواریم از آن بهره کافی برده باشید .