ریمپ و دامپ خودروهای مختلف

pic-blog

بررسی ریمپ و دامپ خودرو در خودرو های مختلف جوانب متفاوتی دارد .

هر ایسیو درون خود چندین قسمت مختلف از لحاظ سخت افزاری دارد که یکی از این قسمت ها آیسی نام دارد. بر حسب اصول واکنش به محرک های سیگنال آیسی ها بهدو نوع بدون حافظه و حافظه دار تقسیم میشوند. این آیسی ها ممکن است اطلاعات مختلفی مانند کد سوئیچ، مقدار کارکرد خودرو بر حسب مایل یا کیلومتر، اطلاعات مربوطه به مشخصات خودرو مانند تعداد چرخهای مورد استفاده، سایز رینگ ها، اطلاعات مربوط به تغذیه موتور و غیره باشد. به این مجموعه اطلاعات که درون یک آیسی حافظه دار قرار میگیرد دامپ گفته میشود. و در قسمتی که اطلاعات مربوط به پارامترهای کنترل تغدیه و جرقه موتور قرار میگیرد بلوک کاری گفته میشود، در ادامه با منطق کلی بلوک کاری و اینکه چرا ما به یک شکل خاصی مجبورهستیم آنرا تعریف و آماده کنیم اشاره می شود.

ریمپ چه معنایی دارد؟

ریمپ در معنای لغوی به معنی ترسیم دوباره است و در اصطلاح خودرویی ریمپ ایسیو به مجموعه تغییراتی گفته میشود که با توجه به سلیقه راننده بر روی برنامه ایسیو اعمال میشود، حال ممکن است این تغییرات با هدف افزایش شتاب و توان باشد یا اهداف دیگری مانند اعمال محدودیت سرعت جهت جلوگیری از سرعت بیش از حد، کم کردن مصرف، کاهش استهلاک موتور بخصوص در موتورهای فرسوده و غیره باشد. بنابراین هدف از ریمپ ایسیو تنها افزایش شتاب نیست و نحوه استفاده از این علم بستگی به فرهنگ جامعه دارد.

ریمپ یک بازنگری در برنامه ایسیو است که میتوان با چند هدف اینکار را انجام داد

 آیا ریمپ کردن کاری استاندارد است 

در مورد اینکه آیا ریمپ کردن کاری استاندارد است یا نه باید گفت که اعمال این تغییرات اصولی بوده و خارج از استاندارد نیست ولی باید توجه داشت که هر ریمپ کردنی استانداردنیست بلکه خود مساله ریمپ کاملا مطابق با اصول و استاندارد های جهانی است

حال این سوال پیش می آید که آیا مقدار بهینه در برنامه (دامپ) ایسیو رعایت نشده است ؟ یا اگر این امر رعایت شده چرا آنرا خارج از حالت بهینه میکنیم ؟
جواب این سوال بسیار واضح است :
هر خریدار خودرو سلیقه و انتظارات متفاوتی از آن دارد به نحوی که ممکن است در یک خودرو از یک تعداد خریدار مشخص، تعدادی خواهان کشش و توان بهینه باشند و عده ای انتظار شتاب بیشتر از آن خودرو داشته باشند این در حالی است که همان شتاب مد نظر برای عده ای دیگر آزار دهنده باشد ... همین اختلاف سلیقه کمپانی های خودروساز را مجبور میکنند تا از یک حالت میانگین استفاده کنند تا هم کسانی که خواهان شتاب بالا هستند از تنبلی خودرو ناراضی نباشند و هم کسانی که تمایل به شتاب نرمال دارند از تند و تیزی بیش از حد آن گلایه نکنند.
به همین خاطر در برنامه ایسیو قابلیت تغییر ایجاد کرده اند تا با مراجعه به فرد ریمپکار بتوانند سلیقه شخصی خود را روی خودرو اعمال کنند. (اگر ریمپ کردن غیر استاندارد بود کمپانی سازنده برنامه ایسیو را غیر قابل تغییر عرضه میکرد)
دوستان توجه داشته باشید که مفهوم کاربرد ریمپ را به خوبی درک کنید ... ممکن است یک خودروی فرسوده نیاز داشته باشد تا نسبت به برنامه اورجینال کمتر موتور و سایر اجزا را تحت بار قرار دهد (ریمپ معکوس) بطوری که بتوان با کاهش مقادیر آنها را کمتر تحت فشار گذاشت و فرسایش خودرو را کمتر کرد تا عمر موتور بیشتر شود
یا بعنوان مثال راننده ای که جوان است و تازه گواهینامه رانندگی را دریافت کرده است، والدین او تصمیم بگیرند که محدودیت سرعت بر روی ایسیو اعمال کنند تا بعنوان مثال خودرو از 80 کیلومتر بر ساعت بیشتر افزایش سرعت نداشته باشد
بنابراین کاربرد ریمپ بستگی به دیدگاه و فرهنگ جامعه دارد