بررسی ریمپ و افت عملکرد خودرو

pic-blog

 از جنبه بررسی ریمپ و افت عملکرد خودرو به این نکته دقت کنید که جهت ریمپ کردن یک ایسیو فردی که میخواد این تغییرات را ایجاد کند ابتدا بایستی به مسائل خودرو در همه زمینه ها ازجمله :
مولد قدرت (موتور) ، انتقال قدرت ، شاسی و فنربندی ، سخت افزار یونیت ها و غیره
مسلط باشد چرا که او باید بتواند با در کنار هم قرار دادن این مطالب نتیجه ای منطقی و کلی از خودرو داشته باشد
به عبارتی دیگر فردی که نتواند نحوه کار یک موتور را درک کند و یا عوامل موثر بر توان و گشتاور یا عوامل تاثیرگذار بر خط انتقال قدرت را برای خود تشریح کند نمیتواند یک ریمپ کار موفق باشد
بنابراین او بایستی در زمینه های مربوطه در حد قابل قبول بدون ایراد باشد
توصیه منطقی برای شروع این کار در زمینه موتور مسلط شدن به مباحث پایه ای مانند سیستم جرقه زنی کاربراتوری و آشنا شدن با مفهوم آنها (مانند زاویه داول، آوانس جرقه)، تسلط بر حالات مختلف موتور مانند تمام بار، نیمه بار و سیستم سوخت رسانی کاربراتوری و غیره است
کسی در این حرفه موفق خواهد بود که به مسائل فوق آشنایی کامل داشته باشد به نحوی که بداند با چه تغییراتی، چه نتایجی حاصل خواهد شد ... مفهوم توان را بداند و هدف ریمپ کردن را برای خود در برنامه مورد نظر مشخص کند.

علت افت عملکرد بعضي دامپ‌هاي ريمپ شده در طولاني مدت

براي بسياري از رانندگان اين سوال مطرح است که چرا بعد از مدتي که از دانلود يک دامپ ريمپ شده بر روي خودرو ميگذرد، تاثيرات آن به مرور کاهش مي‌يابد و مشابه روز اول آن افزايش در شتاب و قدرت خودرو ندارد. کليد حل اين سوال در آشنايي با عملکرد پارامترهاي تطبيق (adaptation parameters) ايسيو است.
هر ايسيو بنا به ملاحظاتي که طراح و سازنده خودرو در نظر گرفته است قصد دارد يک سري پارامترهاي اصلي خودرو را در يک محدود معيني کنترل نمايد. يکي از اين موارد مهم پارامتر سنسور اکسيژن است. يعني ايسيو با توجه به استانداردهاي آلايندگي مود نظر سازنده همواره احتراق داخل سيلندر و پاشش انژکتور را طوري کنترل مي‌کند که اين استانداردها رعايت شوند. (استانداردهاي آلايندگي يورو ۲ و يورو ۴ و ...)
حال اگر شما با ريمپ دامپ ايسيو مقدار پاشش انژکتورها را افزايش دهيد و سپس بر روي ماشين دانلود کنيد در ابتدا شاهد خواهيد بود که خودرو به طور کاملاً محسوسي از نظر سرعت و شتاب ارتقاء يافته است. اين افزايش ممکن است حتي تا ۲۰% نيز در ابتداي کار باشد ولي به مرور شاهد خواهيد بود که خودرو شتاب و قدرت اوليه را ديگر ندارد و تا حد زيادي به يک خودرو کاملاً فابريک نزديک شده است.
توجيه اين پديده آن است که چون مقدار پاشش انژکتورها زياد شده، سنسور اکسيژن همواره نسبت به قبل مقدار بيشتري را گزارش مي‌کند که بيشتر از set point در نظر گرفته شده از قبل است. از اين رو با اصلاح ضرايب تطبيق مرتبط با پاشش انژکتورها، ترتيبي را اتخاذ مي‌کند که مقدار زمان پاشش آن‌ها کاهش يابد تا به محدوده مورد نظر برسد. اين اصلاح خودکار مقدار پاشش سوخت سبب مي‌شود که بعد از مدت کوتاهي واقعاً خودرو به يک خودروي فابريک تبديل شود.