مراحل مختلف استیج در ریمپ خورو و تفاوت آن ها میان مرحله یا استیج یک با استیج ۲ و استیج ۳ در تیونینگ در چیست؟
هنگامی که به گروهها و وبسایتهای مربوط به لوازم پرفورمنس و تیونینگ خودرو سر میزنید و یا به دنبال خرید لوازم پرفورمنس برای افزایش کارایی خودروی خود هستید، با عبارت استیج (stage) در تیونینگ خودرو روبرو میشوید. به طور کلی سازندگان لوازم و قطعات پرفورمنس و شرکتهای تیونینگ خودرو از مراحل یا همان استیج ۱ تا ۳ برای نشان دادن حالت و نوع تغییری که در خودرو پس از نصب قطعهای خاص حاصل میشود استفاده میکنند.
در همین ابتدا باید بگوییم که نظرات مختلفی در مورد تفاوت میال مراحل یا استیجهای مختلف در تیونینگ وجود دارد و برخی سازندگان هنگامی که از استیجهای مختلف استفاده میکنند منظوری به جز انتخابهای مختلف برای یک قطعه پرفورمنس یا تیون ندارند.
1- ریمپ در سطح استیج 1 یا سطح شهری که در این سطح از ریمپ ایسیو در جدول پاشش سوخت و مقدار جرقه زنی تغییرات اساسی ایجاد می شود که منجر به افزایش شتاب و توان خودرو تا مقدار 10 الی 15 درصد می شود از این سطح از ریمپ برای افرادی که تمایل به یک رانندگی لذت بخش در سطح شهری دارند توصیه می شود.
2 -ریمپ در سطح استیج 2 یا سطح بیرون شهری که در این سطح از ریمپ ایسیو علاوه بر تغییر در جداول پایش سوخت و مقادیر جرقه زنی، تغییرات اساسی در میزان اکسیژن ورودی و دریچه های گاز نیز انجام می شود که منجر به
فزایش شتاب 15 الی 20 درصدی توان موتور و شتاب خودرو می شود. برای کسب نتیجه قطعی باید علاوه بر ریمپ ایسیو استیج 2 تقویت مکانیکی موتور در هدرز و کیت مکش نیز انجام شود.
3 - ریمپ در سطح استیج 3 که برای شرکت در مسابقات رالی و با سوخت های خاص انجام می شود. همچنین در این سطح باید تقویت مکانیکی موتور خودرو به طور 100 درصد انجام گرفته باشد.
نه ما و نه هیچ فرد دیگری نمیتواند دقیقا بگوید که در هر استیج چه میزان قدرت موتور افزایش مییابد. چرا که این تغییر در ماشینهای مختلف تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر میکند و همچنین نوع لوازم پرفورمنس استفاده شده تغییرات بسیار متفاوتی در قدرت موتور ایجاد میکند. بهترین راه برای آگاهی از میزان قدرت اضافه شده با نصب یک قطعه پرفورمنس مراجعه به وبسایت کمپانی سازنده و بررسی نمودار داینو در محصول مورد نظر است.
تیونینگ یک مسأله کاملا تخصصی است که بدون تجربه و علم سراغ آن رفتن میتواند هزینههای زیادی روی دست ما بگذارد و شاید بدتر از آن خدایناکرده هزینههای جانی برای ما به همراه داشته باشد. پس اگر قصد داشتید به دنیای تیونینگ وارد شوید حتما با یک متخصص مشورت کنید.
در این مقاله از کاردان تیونینگ به بررسی مراحل مختلف استیج در ریمپ خودرو و تفاوت آن ها، پرداختیم .همین طور در مقالات آینده هم بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.