آشنایی با استیج یک یا ریمپ شهری

pic-blog

آشنایی با استیج یک یا  ریمپ شهری

در مقاله گذشته تفاوت میان استیج های ریمپ را بررسی کردیم .در این مقاله به آشنایی با استیج یک یا  ریمپ شهری می پردازیم.

مرحله یا استیج ۱ تیونینگ، یک bolt-on یا فقط یک تغییر و دستکاری (single modification) روی خودرو می‌باشد که به هیچ تغییر دیگری در موتور یا خودرو نیاز ندارد. استیج ۱ تیونینگ برای استفاده روزانه از خودرو مناسب است و خودرویی که تیونینگ آن در استیج ۱ قرار دارد مانند یک خودروی سریع در جاده خواهد بود

تیونینگ استیج ۱ می‌تواند بدون دستکاری دیگر قطعات استاندارد خودرو مورد استفاده قرار گیرد. شما در استیج ۱ نگرانی هیچ نگرانی خاصی نخواهید داشت و شما هر روز می‌توانید از خودروی خود استفاده کنید بدون اینکه نگران استهلاک آن باشید. بی‌تردید، هر گونه افزایش قدرت موتور خودرو در بقیه اجزاء تأثیر می‌گذارد و در مواردی اگر این اجزاء و قطعات ضعیف باشند کارایی آنها دچار نقص خواهد شد. اما به طور کلی تیونینگ استیج ۱ بدون هیچ مشکل و حاشیه‌ای می‌تواند روی خودرو شما پیاده شود

یک تیونینگ استیج ۱ می‌تواند در کنار دیگر لوازم پرفورمنس بهبود پیدا کند. برای مثال ریمپ ECU یا DME، نصب فیلتر هوای پرفورمنس، بهبود سیستم ترمزها و یا نصب دان‌پایپ می‌توانند تیونینگ استیج ۱ محسوب شوند. مثالی دیگر از تیونینگ استیج ۱ می‌تواند نصب فلشر MHD روی بی‌ام‌وهای سری ۳، ۶ باشد که نوعی ریمپ قدرتمند روی DME محسوب می‌شود و در قدرت موتور افزایش چشمگیری حاصل خواهد شد و همچنین تغییری اساسی در صدای اگزوز به‌وجود می‌آید. یا نصب محصول محبوب شرکت BMS است که JB4 نام دارد و دارندگان بی‌ام‌و با موتور N20 و بسیاری موتورهای دیگر می‌توانند در قدم اول تیونینگ این محصول را روی موتور خود نصب کنند و شاهد افزایش قدرت موتور خود باشند.

 ریمپ ایسیو با هدف کاهش مصرف سوخت و افزایش شتاب موتور و تغییرات دما و در صورت نیاز کاتاف

در ادامه آشنایی با استیج یک یا  ریمپ  شهری، در این نوع ریمپ نواحی از جداول ایسیو که در رانندگی عادی نقشی ندارند مورد بازبینی قرار نمی گیرند و فقط نواحی از جداول تغییر می کنند که در حالت شتابگیری و رانندگی اسپورتی وارد عمل می شوند لذا همزمان با افزایش شتاب و کاهش صفرتاصد  مصرف سوخت  کاهش می یابد . و می توان دمای موتور را در حالت های ترافیکی و شهری با کاهش دمای فن در حد پایین تری کنترل نمود .و در صورت درخواست مالک به میزان دلخواه کاتاف یا همان دورنهایی موتور را تغییر داد . و ایراداتی چون کوپ اولیه شروع حرکت و سرگاز و تاخیر در یچه برقی را برطرف نمود . تغییرات این نوع ریمپ حدود 5 درصد افزایش توان و گشتاور در زمان شتابگیری و در زمان وارد شدن بار به موتور و حداکثر تا 15 درصد افزایش شتاب و در حالت کولر گیری یا تعداد سرنشین بیشتر می باشد .

عموما در این نوع ریمپ میزان صفرتاصد خودرو نیز نسبت به نوع خودرو از 4 الی 1 ثانیه کاهش می یابد . یکی از موارد مهم در انجام ریمپ ایسیو توسط مرکز کاردان تیونینگ سازگار نمودن نرم اافزار ایسیو با بنزینهای موجود می باشد که تاثیر به سزایی در عدم هدر رفت قدرت موتور و بهینه سازی مصرف سوخت دارد . در ضمن حذف تمامی خطاهای زاید ایسیو از قبیل سنسور ناک سنسور دوم اکسیژن دریچه گاز سنسور میل سوپاپ کاتالیزور و غیره در این استیج قابل انجام است .